Štrekaři.cz - logo
MENU
Recenze: Maratonské hledání pravdy

Recenze: Maratonské hledání pravdy

Vynikající český maratonec a trenér Pavel Novák vydává knihu Maratonské hledání pravdy..

Recenze: Maratonské hledání pravdy

Běžecká příručka, jakou svět ještě neviděl. To není reklamní slogan, ale poctivý výrok, který prohlašuji o knize Maratonské hledání pravdy od Pavla Nováka. Ta vyjela z tiskárny v listopadu 2021, samotný text ale vznikl už o pět let dříve a po částech byl publikován na autorově blogu. Letošní knižní vydání je tak hlavně uceleným souhrnem osobitého pohledu na trénink i svět jednoho z nejlepších českých maratonců s osobním rekordem 2:17:11.

Pavel Novák nebyl nikdy profesionálním sportovcem (dodnes pracuje jako záchranář) a dokonce neměl po většinu doby ani trenéra. Naučil se však mistrně interpretovat “signály” svého těla a využít je pro (neukvapené) načasování tréninku či nastavení udržitelného tempa v závodě. Dokázal díky tomu dlouhodobě dosahovat vysoké výkonnosti (14 maratonů pod 2:20) a k osvojení těchto “mentálních technik” dnes inspiruje i své svěřence.

Maratonské hledání pravdy rozhodně není klasickou běžeckou příručkou s prefabrikovanými tréninkovými plány. “Pro mnoho tvrzení, které v této knize najdete, nemám žádné důkazy. (...)  Nehledejte v mé knize návody, jak být dobrý (...) Pokud chcete především výkony, pak je potřeba být velmi ostražitý a snažit se v sobě vystavět tuto cestu tak, aby vás jako osobnost nelimitovala či neničila,” podotýká Novák hned na úvod. Tréninkový proces i závodění by totiž podle něj měly vždy zůstat především tvořivou hru, protože jedině tak můžou člověku přinášet radost.

Zároveň však Novák poskytuje směrovky, jak lze k tréninku vytrvalců přistupovat. Tomu pomáhá i členění knihy do tematických kapitol. V kapitole “Tréninkové systémy” představuje různé metody, kterými je možné uchopit maratonskou přípravu. Věnuje se i popisu jednotlivých tréninkových prvků. “Když jsme se narodili, neuměli jsme mluvit (...) zdokonalovali jsme se neustálým zkoušením zvuky stále přesněji opakovat a postupně k nim přiřazovat významy. S tréninkem je to podobné: snažte se zaměřit na význam jednotlivých tréninků, zkoušejte je zpřesňovat a postupně odstraňovat chyby,” píše Novák, který v knize uvádí, že i na vrcholu své kariéry běhal klusy tzv. pětiminutovku (tempem 5 minut na kilometr a pomalejším) a každý čtenář pak může sám posoudit, zda je jeho klus opravdu klusem, nebo se zbytečně okrádá o možnost dostatečně zregenerovat organismus pro pozdější opravdu kvalitní zátěž.

K pochopení autorova záměru snad poslouží i malé okénko do kapitoly “Výživa běžce”, kde nenajdeme žádná doporučení o optimálním poměru sacharidů ve stravě ani modní recepty na koláč s chia semínky. “Dnes se již snažíme stravou trénovat (...) drilovat tělo. Přitom benefity, které tyto systémy přinášejí, nejsou až tak skvělé - minimálně v poměru k tomu, co nám berou (...)” konstatuje Novák a na historce, jak večer před zaběhnutím maratonského osobáku spořádal na hotelu pytlík brambůrek, ilustruje, že předzávodní pohoda se dá navodit různými způsoby.

Refrén, který se nakonec line celým Maratonským hledání pravdy, je autorovo nabádání k tomu, aby se člověk při každém problému ponořil především do svého nitra a snažil se zde vydobýt unikátně správnou odpověď pro svoji osobu a situaci; naučil se pracovat se svými pocity a nepodléhal zcela svému egu. Ze sekce sport tak Maratonské hledání pravdy místy radikálně vybočuje i do žánru ezoteriky a metafyziky. Tyto opakované odbočky budou zřejmě pro některé čtenáře jen těžko stravitelné, s čímž ovšem Novák počítá: “Každou informaci, kterou vám dávám nechte projet svým nitrem. Co v něm zazáří, je pro vás pravdivé, a co ne, tak prostě odmítněte.”

Pokud tedy před zimní přípravou na novou sezonu hledáte univerzální poučky a motivační hesla, jak posunout svůj sportovní výkon, pak kniha není pro vás. Jestliže vám však nevadí provokativní knihy s otevřeným koncem, je Maratonské hledání pravdy tou pravou volbou.

Pavel Novák: Maratonské hledání pravdy, UP Media & Production 2021, 207 str.

Podcast s Pavlem Novákem si můžete poslechnout zde